Fair Share laden
Geschikt voor alle auto's
Persoonlijk advies
Snelle levertijden
Duurzame producten
Over the air updates
High end simlockvrije oplaadpunten
Voorbereid op V2G en V2X
2 Jaar garantie
Flexicharge

Veelgestelde vragen

  • Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto?

    Een vraag die mensen vaak stellen is: hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto? Dit is afhankelijk van verschillende factoren zoals het type laadstation, het model auto, de rijsnelheid en de verkeerscondities.

    De tijdsduur voor het opladen van de auto

    Er zijn ontzettend veel variabelen van invloed op de tijdsduur voor het opladen van een elektrische auto. Denk aan de status van de batterij, het batterijvermogen en de instellingen van de betreffende laadpaal. Als we kijken naar de gemiddelde tijdsduur, dan hebben hybride auto’s zo’n 1 tot 4 uur nodig om de batterij volledig op te laden. Auto’s die volledig elektrisch zijn, hebben zo’n 4 tot 8 uur nodig om helemaal op te laden. Als u zowel op het werk als thuis de mogelijkheid hebt om uw auto op te laden aan een laadpaal, dan is er alle tijd om de auto op te laden.

    Wat houdt AC (wisselstroom) regulier laden in ?

    Het reguliere laden gebeurt door middel van wisselstroom (AC). Hiervoor hebben we een 3-fase netwerk tot onze beschikking. Hoe snel uw auto opgeladen wordt met AC (wisselstroom) is afhankelijk van het laadstation en van uw auto. Een accu van een gemiddelde auto (20 kW) zal met een regulier AC-laadstation in 25 minuten voor 80% opgeladen zijn.

    Opladen aan een stopcontact

    Wanneer u uw auto aan een stopcontact wilt opladen, is het belangrijk om te weten dat u hiervoor een speciale laadkabel nodig hebt. Deze laadkabel moet namelijk kortsluiting en oververhitting voorkomen. Het is daarnaast belangrijk dat het stopcontact zich vlakbij de auto bevindt en dat u nooit gebruik maakt van een verlengsnoer bij het opladen van uw auto.

    Opladen aan een laadpaal

    We adviseren om uw auto op te laden aan een laadpaal die daar speciaal voor ontwikkeld is. Dit is een veilige en verantwoorde manier om uw auto op te laden. Zo maakt u ook efficiënt gebruik van de energiebron. Het grote voordeel van een laadpaal is bovendien dat deze tot 8 keer sneller oplaadt dan een regulier stopcontact. In dat geval kunnen alle elektrische auto’s in 1 tot 4 uur opgeladen worden, afhankelijk van waar u woont, de status van de accu en het vermogen, de temperatuur buiten, het gewicht van uw auto, de accessoires die u gebruikt voor het laden en uw persoonlijke rijstijl.

    AC-laders of DC-snellader

    Flexicharge heeft AC-laders (wisselstroom) en DC-snelladers (gelijkstroom) in het assortiment. Met een snellader kunt u sneller dan met de AC-lader uw auto opladen. Wij bieden deze snelladers aan in een 15 kW- en een 50 kW-variant. Vaak zijn de snelladers langs de snelweg te vinden, maar ook op steeds meer andere plekken. Het is wel belangrijk om te kijken of uw auto geschikt is voor een snellader. We geven u graag advies!

  • Op welke type laadpalen kan ik mijn auto opladen?

    Een veelgestelde vraag van mensen die een elektrische auto hebben: op welke type laadpalen kan ik mijn auto opladen? Het is niet altijd mogelijk om uw auto op alle type laadpalen op te laden. Wij zullen hieronder uitleggen waarom dit zo is.

    Aansluiting & contactdoos verschilt per land

    Er zijn twee factoren die een rol spelen als het gaat om het opladen van uw elektrische auto: de aansluitingen en contactdozen van laadpalen kunnen namelijk per land verschillen, net zoals reguliere stopcontacten per land kunnen verschillen. Het kan dus te maken hebben met de laadpaal of de afkomst van uw elektrische auto. Autofabrikanten hebben zich, om het dan toch enigszins makkelijker te maken, beperkt tot 2 type aansluitingen.

    Auto’s met type 1- of type 2-contactdoos

    Als we kijken naar de afkomst van de auto, dan is een type 1-contactdoos gebruikelijk voor Japanse en Amerikaanse voertuigen. Type 2-contactdozen zijn gebruikelijk voor Europese auto’s. Wat belangrijk is om te weten: auto’s van het merk Tesla hebben in de Verenigde Staten een speciaal type contactdoos, terwijl ze in Europa wel beschikken over een type 2-contactdoos.

    Type 1- of type 2-laadpalen

    Wat betreft laadpalen zijn alle laadpalen in Europa en de Verenigde Staten voorzien van een type 2-contactdoos. Er zijn enkele uitzonderingen hierop als het gaat om de laadpalen met vaste kabels; het is belangrijk dat u hierbij zelf controleert of de kabel van het laadstation op uw auto past. De laadpalen van Flexicharge zijn uiteraard allemaal voorzien van een type 2-contactdoos.

    Verlengsnoer gebruiken?

    Het kan voorkomen dat uw kabel te kort is. Dan zou u denken dat een verlengsnoer een makkelijke oplossing is. Wij raden dit echter af. Een laadkabel is namelijk een speciale kabel met een communicatiedraad en een weerstand in de stekkers, die communiceert met de laadpaal. Schaf dus een langere laadkabel aan wanneer uw kabel te kort is en parkeer uw auto altijd zo dicht mogelijk bij de laadpaal.

  • AC- of DC-laden, wat is het verschil?

    Als het om elektrisch laden gaat, komt u de termen AC en DC vaak tegen. Wat is nu precies het verschil tussen AC- en DC-laden? Wanneer u lange afstanden gaat rijden zonder tussenstop, dan raden we DC-laden ofwel snelladen (gelijkstroom) aan. Als u langer dan 20 minuten geparkeerd staat, dan volstaat AC-laden (wisselstroom). Wij leggen dit hieronder verder uit.

    Wat houdt DC-snelladen (gelijkstroom) in?

    DC-snelladen maakt het mogelijk om, zoals de naam al zegt, auto’s sneller op te laden. Voor het laden met gelijkstroom (DC) is een transformatorstation nodig dat de wisselstroom (AC) omzet naar gelijkstroom. Dit vraagt om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ongeveer 125 Ampère) en het is belangrijk dat het laden zorgvuldig gebeurt. Wanneer een accu-cel te warm wordt, kan namelijk onherstelbare schade ontstaan. Kijk daarom ook goed voor welke elektrische auto’s de DC-snelladers geschikt zijn. Dit staat vermeld bij de verschillende laadpalen. Flexicharge biedt op dit moment DC-snelladers aan in een 15kW- en een 50 kW-variant.

    Wat houdt AC-laden (wisselstroom) in?

    Het reguliere laden gebeurt met wisselstroom (AC). Hiervoor hebben we een 3-fase netwerk tot onze beschikking. Hoe snel uw auto opgeladen wordt met AC (wisselstroom) is afhankelijk van het laadstation en van uw auto. Een accu van een gemiddelde auto (20 kW) zal met een regulier AC-laadstation in 25 minuten voor 80% opgeladen zijn

    Keuze voor AC- of DC-laden?

    Welke manier van laden kunt u het beste kiezen? Dit is afhankelijk van de situatie. Wilt u lange afstanden afleggen zonder tussenstop? Dan is DC-snelladen het advies. Denk aan het laden langs de snelweg. Als auto’s 20 minuten of langer geparkeerd staan, volstaat AC-laden.

    DC- of AC-lader bij Flexicharge

    Bij Flexicharge kunt u terecht voor zowel een AC- of DC-laadpaal of laadstation. Bekijk ons aanbod en maak uw keuze. Heeft u nog vragen? Neemt u dan gerust contact op door te bellen naar 073-2032703 of te mailen naar advies@flexicharge.nl. Wij staan klaar voor een persoonlijk advies.

  • Wat is Smart Charging?

    De laadpalen van Flexicharge beschikken over de zogeheten Smart Charging- en Smart Grid-technologie. Deze technologie perfectioneert de optimalisatie tussen vraag en aanbod van stroom. Met behulp van een minimale hoeveelheid stroom kan er een maximaal aantal laadpunten geplaatst worden. Hierdoor is het in de meeste gevallen niet nodig om de hoofdaansluiting te verzwaren.

    Voordelen van Smart Charging

    Smart Charging is eigenlijk onmisbaar wanneer u meerdere laadstations beheert. U voorkomt namelijk onnodige kosten die ontstaan doordat u het piekvermogen overschrijdt. En wanneer er sprake is van een beperkte stroomcapaciteit, haalt u altijd het meeste uit de laadstations.

    Wat is Load Balancing?

    Naast Smart Charging zijn er nog meer begrippen die u tegenkomt met betrekking tot elektrisch rijden. Zo spreekt men over Load Balancing als het gaat over het optimaal verdelen van de beschikbare stroomcapaciteit over alle laadstations die in gebruik zijn. Dit geeft u de garantie dat alle auto’s op de locatie optimaal kunnen laden binnen het vermogen dat beschikbaar is.

    Wat is Peak Shaving?

    Met behulp van Peak Shaving is het mogelijk om overmatig verbruik tijdens piekuren te voorkomen en zo onnodige kosten te besparen. Stel de maximale capaciteit in en zorg er zo voor dat deze niet overschreden kan worden.

    Wat is Hub/Satellite ?

    Wanneer u meerdere laadstations tegelijkertijd moet beheren, dan is dit nog efficiënter mogelijk door middel van de Hub/Satellite-configuratie. Dit koppelt de laadpunten namelijk aan elkaar door middel van een modem en een backoffice. Flexicharge levert speciale backoffice-abonnementen waarmee dit mogelijk is.

    Meer informatie?

    Wilt u meer informatie over bovenstaande begrippen of over de elektrische laadpalen van Flexicharge? Neemt u dan gerust contact op door te bellen naar 073-2032703 of te mailen naar advies@flexicharge.nl. We staan u graag te woord en bieden advies op maat.

  • 1-fase of 3-fase laadstation, wat is het verschil?

    Bij de laadpalen in het assortiment van Flexicharge kunt u aangeven of u een 1-fase- of 3-fase-installatie wenst, maar wat houdt dit eigenlijk in? Wij leggen uit wat het verschil is tussen een 1-fase- of een 3-fase-laadstation en de installatie daarvan.

    De aansluiting in de meterkast

    De aansluiting in de meterkast bestaat uit de kabels en de beveiliging die de meter in uw meterkast verbindt met het elektriciteitsnet. De grootte van de aansluiting bepaalt daarbij hoeveel stroom er door de aansluiting kan. Dit kan een 1-fase-aansluiting of een 3-fase-aansluiting zijn.

    Het verschil tussen 1-fase en 3-fase?

    Het verschil tussen een 1-fase- en 3-fase-laadstation zit in de aansluiting en het maximale vermogen. Een 1-fase-laadstation maakt namelijk gebruik van een standaard 230 Volt-aansluiting en beschikt over een vermogen van 16A. Hierdoor heeft een 1-fase-laadstation een maximaal laadvermogen van 3,7kW. Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V (krachtstroom) en beschikt over een vermogen van 16A. Dit zorgt voor een maximaal laadvermogen van 11kW. Iedere meterkast beschikt over een 1-fase-aansluiting en als u niet over een 3-fase-aansluiting beschikt en u hebt deze nodig, kunt u deze vaak aanvragen bij uw netbeheerder.

    Welke aansluiting heeft u nodig?

    Welke lader uw auto nodig heeft, is afhankelijk van het type auto dat u hebt. Afhankelijk van uw auto kunnen we bepalen welke hoofdaansluiting benodigd is. Dit is dan een 1-fase- of een 3-fase-hoofdaansluiting. Het is dus belangrijk om dit te bepalen aan de hand van het type auto, en wij kunnen daar uiteraard bij helpen als dat nodig is.

    1-fase of 3-fase: installatie bij Flexicharge

    Flexicharge levert zowel laadstations voor een 1-fase-aansluiting als voor een 3-fase-aansluiting. Als u dat wilt, kunnen wij de 1-fase-aansluiting of de 3-fase-aansluiting bij u komen verzorgen en de meterkast hierop aanpassen. Heeft u hier interesse in? Geef dit dan aan bij uw bestelling. Heeft u nog vragen hierover? Neemt u dan gerust contact op door te bellen naar 073-2032703 of te mailen naar advies@flexicharge.nl. We voorzien u graag van persoonlijk advies.