Fair Share laden
Geschikt voor alle auto's
Persoonlijk advies
Snelle levertijden
Duurzame producten
Over the air updates
High end simlockvrije oplaadpunten
Voorbereid op V2G en V2X
2 Jaar garantie
Flexicharge

Duurzaamheid

Wij zetten ons maximaal in voor duurzaamheid

Hoeveel Co2 besparen Flexicharge-laadpalen over een periode van 10 jaar?

Hoeveel CO2-besparing een laadpaal in 10 jaar oplevert, hangt af van verschillende factoren. Denk aan het aantal elektrische auto’s dat wordt opgeladen, de gemiddelde afgelegde afstand per jaar, de efficiëntie van de auto’s en de energiemix gedurende die periode.

Ondanks die verschillende factoren, kunnen we een ruwe schatting maken:

Gemiddelde CO2-uitstoot van een benzine- of dieselauto:
Laten we aannemen dat een gemiddelde benzine- of dieselauto gedurende 10 jaar ongeveer 100 ton CO2 zou uitstoten.

CO2-uitstoot per kilometer voor elektrische auto’s:
Laten we aannemen dat elektrische auto’s gemiddeld 50-70% minder CO2 uitstoten per kilometer in vergelijking met een vergelijkbare benzine- of dieselauto, zoals eerder vermeld. Laten we voor deze schatting uitgaan van een CO2-besparing van 60%.

Gemiddelde afstand per jaar:
Laten we aannemen dat een gemiddelde elektrische auto ongeveer 15.000 km per jaar aflegt.

Met deze aannames kunnen we de volgende berekening maken:

Gemiddelde CO2-uitstoot per jaar van een benzine- of dieselauto: 100 ton/10 jaar = 10 ton CO2 per jaar.

Gemiddelde CO2-uitstoot per jaar van een elektrische auto: 10 ton CO2 per jaar * (1 – 0,60) = 4 ton CO2 per jaar.

CO2-besparing gedurende 10 jaar voor één elektrische auto: 4 ton CO2 per jaar * 10 jaar = 40 ton CO2.

Om de totale CO2-besparing van een laadpaal gedurende 10 jaar te berekenen, moet je rekening houden met het aantal elektrische auto’s dat wordt opgeladen. Stel dat er bijvoorbeeld gedurende 10 jaar gemiddeld 100 elektrische auto’s worden opgeladen via de laadpaal, dan zou de totale CO2-besparing ongeveer 40 ton CO2 per auto x 100 auto’s = 4000 ton CO2 bedragen.

Houd er rekening mee dat dit slechts een ruwe schatting is en dat de werkelijke CO2-besparing afhankelijk is van de specifieke omstandigheden, zoals de energiemix en de efficiëntie van de elektrische auto’s.

Materialen

Flexicharge kiest voor hoogwaardige, duurzame materialen:

  • RVS

Flexicharge oplaadpunt-behuizingen zijn gefabriceerd uit RVS. Dit leidt tot een lange product live cyclus, omdat dit materiaal niet vergaat. Dit materiaal is aan het einde van de levensduur eenvoudig te recyclen, waarna er weer nieuwe oplaadpunten van kunnen worden geproduceerd.

  • Poedercoating

De coating op Flexicharge producten wordt gefabriceerd met een lage moffeltemperatuur. Hierdoor is de hoeveelheid verbruikte energie hiervoor minimaal.

  • OEM-componenten

Flexicharge-oplaadpunten worden gefabriceerd uit OEM-componenten. Wanneer er eventueel een component defect is, hoeft enkel het specifieke component uitgewisseld te worden. Het defecte component wordt terug geleverd aan de fabrikant voor recycling.

  • Halogeenvrije bedrading

Flexicharge assembleert de oplaadpunten met hallogeenvrije bedrading. In geval van brand ontstaan er geen giftige dampen die in de atmosfeer terecht komen.

Meer duurzame overwegingen

  • Assemblage

We assembleren onze producten in een pand met energielabel A.

  • Transport

Flexicharge beperkt de hoeveelheid transportbewegingen van oplaadpunten tot een minimum. Dit doen we met behulp van palletleveringen.

  • Verpakkingsdozen

We verpakken de producten in dozen met het FSC C158990-certificaat. Overige verpakkingsmaterialen zijn herbruikbaar.

  • Afvalscheiding

Flexicharge scheidt al het afval.

  • Toeleveranciers

Flexicharge past alleen producten toe van toeleveranciers met een Europese herkomst. Flexicharge selecteert toeleveranciers mede op basis van bedrijven die CO2-reductie in hun strategie hebben opgenomen.